poniedziałek, 27 maja 2013

Ciastko z pieprzem




Zanim powstanie film fabularny – „Piękna i Bystra”,  czas na dokument o Helenie Grossównie. A w zasadzie na film biograficzny. Rozpoczynając ten projekt staję do twórczego pojedynku z samą Dorotą Kędzierzawską, która niedawno zrealizowała podobny dokument: „Inny Świat” o Danucie Szaflarskiej. Tematyka i konwencja podobna, życiorysy też, ale to chyba jedyne podobieństwa. Dużo więcej będzie różnic. Po pierwsze daleko mi do wielkości reżyserki. Po drugie bohaterka jej filmu żyje. Po trzecie miała kasę, a ja mam na razie 100 zł i po czwarte na premierze „Innego świata”  był Minister Zdrojewski, a na mojej  go nie będzie. Pełen jestem jednak wiary i energii, że uda mi się powalczyć, chociaż kilka rund.
Poza wspomnianymi 100 złotymi, tematem i zapałem mam jeszcze motto tej produkcji zaczerpnięte z genialnego filmu Andrzeja Wajdy „Ziemia obiecana” – „Ty nie masz nic, ja nie mam nic, to razem mamy tyle, aby wybudować fabrykę.”  I o to chodzi. A mam jeszcze tytuł filmu. Zaczerpnięty z wywiadu przeprowadzonego z Heleną Grossówną,  a opublikowanego w „Kinie” w 1935 roku. Nazwano ją tam „Ciastkiem z pieprzem” , kojarząc aktorkę z toruńskimi piernikami. Pfefferkuchen.
I mam pierwsze zdanie – „25 listopada 1904 roku w Toruniu przyszła na świat Helena Groβ.”
Pierwsze zdjęcia 8  czarwca.


1 komentarz:

  1. Bardzo interesujący temat. A obserwując Pana, Panie Marcinie, wierzę że finał będzie bardzo głośny i huczny. Tego Panu życzę. :)

    OdpowiedzUsuń